Waarom willen bedrijven en overheidsinstellingen participatief veranderen? Bespreking van deze vraag met managementteams en directieraden levert doorgaans een breed scala aan antwoorden op. Bij doorvragen blijken daar interessante, in zichzelf tegenstrijdige en vaak ook sociaal wenselijke aannames achter te zitten. Het is handig om deze aannames eerst met elkaar tegen het licht te houden en te beoordelen op hun realiteitswaarde. Vele jaren wetenschappelijk onderzoek naar dit fenomeen maakt duidelijk dat onder ‘participatief veranderen’ van alles wordt verstaan en dat er nog steeds een opvallende kloof is tussen wat hierover wetenschappelijk is aangetoond en hoe we er in de praktijk mee omgaan.
Onderzoeksresultaten uit eigen onderzoek:
Het artikel is geschreven samen met Esther Steltenpohl en Brigitte de Bruin. Het beschrijft een onderzoek dat in samenwerking met de afdeling Organisatiewetenschap van de Vrije Universiteit te Amsterdam is gedaan naar de opzet en de effecten van een participatief verandertraject, zoals dat binnen de gemeente Amsterdam heeft geleid tot een nieuwe HRM-werkwijze en een self-service systeem (e-HRM). Leidt participatie tot acceptatie en waar hangt dat van af?
“many confuse empowerment with a quick fix and give up before it has been successfully implemented. Clearly, there is a great deal more to be learned about how to empower employees”. (Spreitzer en Doneson, 2008, p. 312)
Klik op onderstaande foto voor het starten van de prezi met het college over dit onderwerp